Malinois nevelése, tanítása
A kutya képes szoros kötődésre az ember felé, akar az embernek megfelelni, de ezt kutya módra teszi. Ő nem gondolatolvasó, nem emberi ésszel gondolkozik, nem tudja, hogy mi mit szeretnénk. Meg kell értetni vele, mi az, ami jó, mi az, ami helyes viselkedés!
A nekünk tetsző viselkedést meg kell erősíteni! Azaz jutalmazni, dicsérni kell! A nekünk nem tetsző viselkedést figyelmen kívül hagyni, mert akkor a meg nem erősített viselkedés egy idő után elhal. Kölyök korban, ne a tiltásra, büntetésre koncentráljunk!
Annak is meg van a szerepe és helye, de előbb „építeni” tanítani kell a kutyát, meg kell ismertetni az ember szabályaival. Sokan követik el azt a hibát, hogy csak a hibás viselkedésre reagálnak, folyamatosan tiltanak, a jót meg tudomásul veszik. Azt gondolják, hogy a kutya tudja, mi a „jó” és mi a „rossz” viselkedés.
Nem tudja!
Bár értelmes, gondolkozó, érzelemmel bíró lény, de nem emberi értelemmel, érzelemmel bír! Ő egy kutya!
Malinois nevelése, tanítása
Kezdetben még kölyökkutya, nevelésre, tanításra, támaszra szorul.
Ne egy elképzelt ideál kép szerint formáljuk, tanítsuk, de korának és képességeinek megfelelően! Munkakutya fajtáknál az IPO vizsgák formagyakorlatai lehetnek az iránytűk.
Megmutatja nekünk, milyen feladatokban „mérettethetjük” meg a felnőtt kutyát, szakemberek előtt.
Aki sportolni, vizsgázni, „munka kutyázni” szeretne csak akkor lesz eredményes, ha tisztában van a követelményekkel és a kiképzési technikákkal.
8-9-10 hetes korban nagyon egyszerű kis feladatokkal kezdjük és lazán, játékosan, motiválva formáljuk. A figyelem és a koncentráció kialakítása is egy ilyen egyszerű feladat. Jól jön az, ha kialakítjuk azt a rutint, hogy a kiskutya ránk figyeljen, tőlünk várja az irányítást. A hétköznapi életben is kell a vonalasság, pontos és gyors végrehajtása feladatoknak! Azért tanítjuk koncentrálni, hogy a figyelmét egyre hosszabb és hosszabb ideig magunkon tudjuk tartani!
Hol lehet szükségünk vonalasságra, pontos, gyors feladat végrehajtásra?
Állatorvosnál, közlekedésben, idegen, ismeretlen helyeken, kiállításon, nyaraláskor, sportoláskor, gyerek társaságban, vagyis az élet minden területén, ahol a kutya nem cselekedhet kedve szerint!
Mire kell figyelni a Malinois, Mali nevelése során?
Így fogalmazta meg a fajta egyik tenyésztője:
„Kiképzés terén már más a helyzet. A Malinois-t sokan extra kutyának tartják, de tudomásul kell venni, hogy csak a megfelelő gazda, kiképző mellett válik azzá. Tanítása mindenekelőtt magas empátiakészséget és sok türelmet igényel. Felesleges fiatalon belehajszolni képességeit meghaladó feladatokba azt hangoztatván: „ezt egy malinois-nak tudni kell!”
Maximálisan egyetértek Peter Engel (Löwenfels Malinois Kennel) szavaival, aki 2002-ben, a német Munkakutya c. újságban ekképpen fogalmaz a malival kapcsolatban: „A malinois olyan, mint egy üres lap. Sok fajta esetében ezen a lapon néhány dolog már szerepel, a malinois lapját nekünk kell kitöltenünk, de óvakodjunk attól, hogy idő előtt teleírjuk…” Úgy vélem, ezzel nagyszerűen megfogalmazza a lényeget. A malit fokozatosan terhelve, aprólékosan, türelmesen kell felépíteni.”
Forrás: Balaskó Norbert: Kutyafajta Kalauz – Malinois – Rudas Gabriella / Von Dorlatos Malinois Kennel (Kattints a linkre a teljes cikkért!)
Így pedig egy Mali kiképző:
„A malinois egyik legjellemzőbb tulajdonsága, reakcióinak példátlan gyorsasága. Ezt kiképzésénél mindenképpen figyelembe kell venni. Mivel emellett, igen erőteljes ösztönkészlettel rendelkezik – mely képezhetőségének, illetve sikereinek alapja – a legapróbb hibára is azonnal reagál, tehát nagyon könnyű elrontani. Azt is hozzá kell tennem, hogy ennek fordítottja is igaz. Egy jól „felépített” kutyával nagyon látványos és komoly sikereket érhet el az ember. Ehhez azonban szakmai felkészültség, sok türelem kell és nem utolsó sorban – ahogy azt korábban említettem – a fajtához való teljes idomulás szükséges.
Egyes bírálói kissé érzékenynek tartják, pedig valójában nem ez a megfelelő szó. Én inkább szenzitívnek nevezném, ami azt jelenti, hogy szempillantás alatt és igen intenzíven reagál a környezetből érkező, külső ingerekre.”
Forrás: Balaskó Norbert: Kutyafajta Kalauz – Ékkövet vésővel? /Egy malinoiskiképző gondolatai/ – Nagy Zoltán kutyakiképző (Kattints a linkre a teljes cikkért!)
Kölyök Malinois nevelése, tanítása 8 hetes kortól
Az első hat hónap folyamatos, napi szintű tanítással, gyakorlással és a kötödés kialakításával kell, teljen! Nem szabad elhanyagolni, halogatni, mivel még könnyedén formálhatjuk, alakíthatjuk a kölyök Malinoist.
Ráhangolódás a kutyára. HOSSZÚ HÓNAPOK, folyamatos tanulásnak kell következnie a kis ebbel, hiszen a kutya fejlődésével más-más szakaszok, problémák, megoldandó feladatok lépnek be az életünkbe.
Reménytelennek tűnő helyzetek, lassú haladás érzése van az embernek, amikor kölyökkutyát nevel. Olyan jó lenne, ha a kutya mindent tudna, csak öröm lenne minden együtt töltött idő.
Ezzel szemben, nem lehet vödörrel önteni a tudományt, a kis Mali fejébe – bármennyire is szeretnénk. Irreálisan magas követelményeket állítani nem érdemes, hiszen a kölyök szervezetének fel kell épülnie, elég érettnek kell lennie fejben, agyilag, hogy nagyobb terhelést elbírjon!
Egyetemre se iratunk be egy csecsemőt.
Csalóka a látszat, hogy az értelmes Mali mindent megért, hamar ismétel, másol dolgokat. Az alapok lerakását komolyan kell venni, ne csak elvárásokat fogalmazunk meg a kutya felé!
Legfontosabb szempont, amit a kölyök Mali nevelése során figyelembe kell venni
Pihentető és hasznos tevékenység legyen mindkettőnk számára minden tanulás, minden esemény! Úgy kell kihozni a kutyából a maximumot, hogy nekünk is, neki is öröm legyen.
Sok gyakorlással rakjuk le az alapokat
A mindennapi feladatok tanulásához, a problémamentes együttéléshez szükség van a kutya helyes jellemének felismeréséhez, ezért elengedhetetlen a szocializáció, sok közös élmény különböző helyszíneken. Cél az alapengedelmesség, nyugodt séták, nyugodt, feszültségmentes hétköznapok, a bizalmon és a szoros kötődésen alapuló feltétlen engedelmesség.
Figyeljük meg a Malink jellemét
- Hogyan reagál a kutya a környezeti ingerekre? Magabiztos, érdeklődő? Visszahúzódó, óvatos?
- Hogyan reagál idegen helyre, idegen tárgyakra, zajokra, szokatlan látványra, másik kutyára, idegen emberre, ismerősre? Magabiztos, érdeklődő? Visszahúzódó, óvatos? Zajokra érzékenyen reagál?
- Mennyire figyelmes, mennyire merül el a szagok világában? Kitartóan követ egy szagnyomot, szinte bedugul a füle, ha elindul egy szag után?
- Mennyire gyors vagy esetleg lassú felfogású? Sokszor kell ismételni mire megért dolgokat? Vagy olyan, mintha mindig tudta volna?
- Mit történik, ha elfárad? Lefekszik, nyugodtan alszik, vagy túlpörög, nyugtalan izgága lesz fáradtan?
Apró jelek, amiket érdemes tudatosan szemlélni. Ne csak elvárásokat támasszunk a kutya felé saját igényeink szerint, hanem figyeljünk rá is!
Játszva motiváld! Sajátíts el jó játék technikákat! Nem a kutya játszik, hanem mi emberek 😉
Krausz Győzőné
(a nevemre kattintva többet is megtudhatsz rólam és kutyás múltamról)