Labrador nevelése, tanítása
A Labrador retrievernek nagy a mozgásigénye, ezért akkor érzi magát a legjobban, amikor mozoghat, tanulhat, feladatot teljesíthet. Bármilyen testmozgás megfelelő a számára, de a legjobban az úszást és az apportírozást szereti.
Kölyök Labrador nevelése, tanítása
A kölyök Labrador nevelése az alapoknál olyan, mint bármilyen másik kutyáé. A meghatározó időszak az első 16 hét, hiszen az idegrendszer fejlődése ezen időszak alatt intenzív. Érdemes ilyenkor jól megalapozni, hogy később a jó alapra építkezhessünk.
Az első hat hónap folyamatos, napi szintű tanítással, gyakorlással és a kötödés kialakításával kell teljen! Nem szabad elhanyagolni, halogatni, mivel még könnyedén formálhatjuk, alakíthatjuk a kölyök Labradort.
Első hetek a Labradorunkkal
Ráhangolódás a kutyára. HOSSZÚ HÓNAPOK, folyamatos tanulásnak kell következnie a kis ebbel, hiszen a kutya fejlődésével más-más szakaszok, problémák, megoldandó feladatok lépnek be az életünkbe. Napirend, elvárások, emberi szabályok, közlekedés, közösség + a játék.
Reménytelennek tűnő helyzetek, lassú haladás érzése van az embernek, amikor kölyökkutyát nevel. Olyan jó lenne, ha a kutya mindent tudna, csak öröm lenne minden együtt töltött idő.
Ezzel szemben, nem lehet vödörrel önteni a tudományt, a kis Labrador fejébe – bármennyire is szeretnénk. Irreálisan magas követelményeket állítani nem érdemes, hiszen a kölyök szervezetének fel kell épülnie, elég érettnek kell lennie fejben, agyilag, hogy nagyobb terhelést elbírjon! Pici egységekre bontva, játékos tanulás, készségek fejlesztése a feladatunk. Miért lassan? Egyszerű.
Egyetemre se iratunk be egy csecsemőt.
Csalóka a látszat, hogy az értelmes labi mindent megért, hamar ismétel, másol dolgokat. Az alapok lerakását komolyan kell venni, ne csak elvárásokat fogalmazunk meg a kutya felé!
Legfontosabb szempont, amit a kölyök Labrador nevelése során figyelembe kell venni
Pihentető és hasznos tevékenység legyen mindkettőnk számára minden tanulás, minden esemény! Úgy kell kihozni a kutyából a maximumot, hogy nekünk is, neki is öröm legyen.
Sok gyakorlással rakjuk le az alapokat
A mindennapi feladatok tanulásához, a problémamentes együttéléshez szükség van a kutya helyes jellemének felismeréséhez, ezért elengedhetetlen a szocializáció, sok közös élmény különböző helyszíneken. Cél az alapengedelmesség, nyugodt séták, nyugodt, feszültségmentes hétköznapok, a bizalmon és a szoros kötődésen alapuló feltétlen engedelmesség.
Figyeljük meg a Labradorunk jellemét
- Hogyan reagál a kutya a környezeti ingerekre? Magabiztos, érdeklődő? Visszahúzódó, óvatos?
- Hogyan reagál idegen helyre, idegen tárgyakra, zajokra, szokatlan látványra, másik kutyára, idegen emberre, ismerősre? Magabiztos, érdeklődő? Visszahúzódó, óvatos? Zajokra érzékenyen reagál?
- Mennyire figyelmes, mennyire merül el a szagok világában? Kitartóan követ egy szagnyomot, szinte bedugul a füle, ha elindul egy szag után?
- Mennyire gyors vagy esetleg lassú felfogású? Sokszor kell ismételni mire megért dolgokat? Vagy olyan, mintha mindig tudta volna?
- Mit történik, ha elfárad? Lefekszik, nyugodtan alszik, vagy túlpörög, nyugtalan izgága lesz fáradtan?
Apró jelek, amiket érdemes tudatosan szemlélni. Ne csak elvárásokat támasszunk a kutya felé saját igényeink szerint, hanem figyeljünk rá is!
Labrador nevelése, tanítása
Vajon milyen speciális, fajtára szabott tanácsot kövessünk? Kell ilyent keresnünk? Nem elég egy mindenfajtás kutyaiskolába beiratkozni? Az is megoldás lehet, de én mégis egy kis kutakodást, utána olvasást javaslok!
Azt a pluszt, amit a fajta tenyésztése során a Labradorban rögzítettek, érdemes kihasználni és vezérfonalként alkalmazni a tanítás során. A fajtáról szóló általános leírásokon túl, érdemes a fajtában elkötelezett tenyésztőt, klubbot honlapot böngészni, mert az ott leírtak jó sorvezetők lehetnek. Én hiszek benne, hogy a fajtára szabott képzés több sikerélményt nyújt. Jó, ha felkészülten állunk neki!
Fontos!
(Részlet a fajtaleírásból:) „a retrieverek jellemző tulajdonságai: stabilitás, munkakedv, apportkészség, vízszeretet, jelölőképesség, orrjóság, kitartás, együttműködés, irányíthatóság valamint puhaszájúság”
A nyolc hetes kiskutyában az erre való ösztönös képességek rejtőzhetnek, nem jár együtt a fajtával, hogy magától mindent tud! Bizony az emberen, a gazdán múlik, hogy a meglévő képességeket kihasználva, remek családi kutyát, sport vagy vadászkutyát neveljen a kicsi kutyából. A kutya nevelési elve, tanulási képessége állandó, de kölyökkorban formálható, fejleszthető leginkább. Felnőtt korban sem reménytelen, de annyival nehezebb, hogy a rosszul rögzített szokásokat, megoldásokat kell felülírni egy jobb eredményesebb tanítással.
A fajtaleírás szövege első olvasásra talán elvont és nem ismerünk rá azonnal a saját kutyánkban.
Ezért egy kis segítség
Stabilitás – magabiztosan fogad minden új helyzetet.
Munkakedv – szívesen végez feladatokat, örömmel, kíváncsian együttműködik velünk.
Apportkészség – szívesen cipel tárgyakat szinte mindig játékra kész, legyen az bot, labda bármi.
Vízszeretet – érdeklődik, nem kerüli a vizet, a legkisebb pocsolyába is szívesen lép, sőt, ha teheti, dagonyázik!
Jelölőképesség – „állja a vadat” – a pici kutya a galambra, madárra felfigyel, meredt állásban mellső lábát felemelve nézi.
Orrjóság – szívesen szimatol, láthatóan követ egy szagnyomot és rendre talál is valami „érdekeset” (ne haragudj rá, ha az a valami éppen „szemét”, a te fogalmaid szerint!).
Kitartás – Sokáig képes a feladatra koncentrálni, érdeklődése sokáig fenntartható, fut, szalad, ugrik, kutat, felfedez. Élénk, egészséges!
Együttműködés, irányíthatóság – szívesen veszi az emberi irányítást, örömmel vesz részt a család életében! Szabálykövető, persze csak akkor, ha helyes irányítást, nevelést kap.
Puhaszájúság – lágyan fogja meg a tárgyakat, nincs erős szorítása! Játék közben sem használja a fogait szorításra, visszatartásra, mint az más fajtáknál jellemző.
Krausz Győzőné
(a nevemre kattintva többet is megtudhatsz rólam és kutyás múltamról)