Kutya tanításaLegolvasottabb cikkek

Rottweiler tanítása

Ahogy a rottweiler nevelése kapcsán már megtudtuk, az első hat hónapnak folyamatos tanulással, a gazdához való kötödés kialakításával kell telnie! Ne hanyagold el! Ne halogasd, hogy majd ráér! Most még könnyedén formálhatod, alakíthatod. Együttműködő, készséges, de ha magára hagyod, várod, hogy felnőjön – fizikailag nehezebb lesz. Nagy lesz, erős lesz, saját utakon akar járni és az bizony megizzaszt bárkit.

Rottweiler szobatisztaságra tanítása

A szobatisztaságra nevelésnél kihasználjuk azt a tényt, hogy a kutya az alvó helyére nem piszkít. Biztosak lehetünk benne, hogy alvás és ébredés után 10 percen belül pisil és kakil. Ezért, minden alvás és ébredés után, rögtön vigyük ki a szabadba. Várjuk meg, majd dicsérjük, amikor elvégzi kinn a dolgát! Ha ügyesen csináljuk, a kutya néhány nap után jelzi, hogy „kint dolga van”. Figyelem! 1-2 óránként, majd 3-4 óránként biztosan ki kell vinni a 8 hetes, 3-4 hónapos kutyát is.

Igaz ez a „kennel vagy kert tisztaságra” is. Ha azt szeretnénk, hogy máshol is elvégezze a dolgát, a séta alkalmával ki kell várni míg pisil és/vagy kakil és jól meg kell dicsérni.

Rottweiler tanítása: Nyakörv, pórázhoz szoktatás

Már egészen pici korban, 8 hetesen elkezdhetjük. Könnyű, laza textil nyakörvet, pórázt használjunk ehhez. Először a nyakörvet tegyük rá étkezés előtt, majd a pórázt is, amit akár a földön is húzhat kezdetben. Az éhes kölyök az evéssel lesz elfoglalva, így szinte észrevétlenül hozzászokik a nyakörvhöz, pórázhoz, ami így már a kezdetektől pozitív élménnyel kapcsolódik össze. Amikor elmulasztottuk ezt az időszakot, az elv ugyan ez. Játékkal vonjuk el a kutya figyelmét a nem szeretem nyakörvtől.

Rottweiler tanítása: Séta

A második oltás után és nem hónapokkal később fogunk hozzá!!!

A kutya vezetésének helyes módja az, hogy a kutya mindig a bal oldalunkon van. Amikor a nyakörv és a póráz viselése már természetes neki, induljunk egy kisebb sétára.

Jutalomfalattal, kedvenc játékkal felszerelkezve vegyük rá, hogy pórázba feszülés nélkül, önként és dalolva kövessen minket. Figyelem! Ne mi őt! Csak akkor haladhatunk előre, ha a póráz laza és mi irányítjuk az eseményt, nem a kutya. Nincs helye rángatásnak, pániknak.

Türelmesen, a kutyát motiválva, jutalmazva vegyük rá, hogy mellettünk haladjon. A városban nehéz szabadon futkározásra való helyet találni, ezért a flexi póráz hasznos lehet, de mindenképpen előbb a szabályos pórázon haladást tanítsuk, majd utána engedjük bóklászni, szimatolni.

Amikor már korrigálni kell: bizony a pórázrántásra, picit erősebb figyelmeztető jelzésre szükség lehet. De itt is nagyobb hangsúly van a motiváción, mintsem türelmetlenül rángassuk, fojtogassuk a kutyát.

Nagyon vehemens, figyelmetlen, erőszakos, rosszul szocializált kutyánál, speciális technikák vannak, amit a kutya megkíván, ahhoz kell igazítani a tanítás módját.

A képen látható séta, a jól megtanult pórázon vezetés gyakorlata a városi sétához.

Rottweiler tanítása: Játékból elhívás, Behívás

Vezényszava: gyere (vagy hozzám – akkor viszont ügyelni kell a kivitelezésre, mert a vizsgarend szerint, annak is pontos formai követelménye van.)

Napi feladat, rendszeres sétát igényel!

„De én nem merem elengedni, hangzik a válasz legtöbbször.” Pedig muszáj!! Enélkül nem tudja megtanulni. A városban a legeslegfontosabb a biztos behívás, bárhol, bármikor, bárhonnan. Ezért a pici kutyával ezt hangsúlyosan gyakoroljuk. Előbb négyszemközt, majd fokozatosan egyre több és több elvonó inger mellett.

Amikor bizonytalanok vagyunk: Válasszunk a behívás tanulásához olyan időszakot, amikor nincs körülöttünk semmilyen zavaró tényező. Tágas terület, forgalomtól távol, bekerített kutyafuttató a legjobb hely a gyakorláshoz.

Elengedjük játszani, majd egy kis idő múlva hívjuk magunkhoz. A pici kutya még meglévő követési ösztönét kihasználva, kedves szóval hívjuk, csalogatjuk magunk felé. Gyere, gyere, gyere… Ha, vonakodna, ne felé menjünk, picit forduljunk el, tegyünk, úgy mintha magára hagynánk. Lelkesen szaladni fog utánunk. Amikor hozzánk ér, kezdetben guggoljunk le hozzá, dicsérjük, finom falattal jutalmazzuk. 

Itt a képen én már felálltam és a később megtanulandó gyakorlat szerinti pózban, magam előtt ültettem. Azért kell leguggolni, hogy lássa az arcmimikánkat, a szemünket, lássa, hogy barátságosak, kedvesek vagyunk.

Amikor elmulasztottuk pici korban tanítani, gyakorolni a behívást, nagyobb kutya tanításánál is ez az elv, de ott tíz méteres pórázt használunk, mert ott már korrigálni kell egy helytelen viselkedést. Ha hívásra a kutya vonakodna felénk jönni, a pórázkezelésével (pici rántás) segítünk neki a helyes irány megtalálásában. Majd ha, elindul felénk kedvesen biztatjuk, amint hozzánk ér dicsérjük, falattal vagy játékkel jutalmazzuk.

Ezt a technikát alkalmazzuk kutyák között is. Mivel sok a kutya, sok az elvonó inger, hagyunk időt a játékra ne hívjuk el szinte azonnal, amikor elengedtük.

Úgy is gyakorolhatjuk, hogy a gazdi eltávolodik, a segítő tartja addig a kutyát, majd hívásra engedi a gazdához futni. A hozzám vezényszóhoz, mint minden vezényszóhoz, ami vizsgarendszerű kiképzésnél használatos, tartozik egy elvárt formai elem, ahogy kivitelezni kell a gyakorlatot. Ezért van kiemelve, hogy a gyakorlathoz milyen vezényszó tartozik.  Az óvodás korban, még nem a vezényszóra, a kiképzésre fordítjuk a hangsúlyt! Magunkhoz hívásnál, gyere hozzám a szó amivel hívjuk.

Nálam két feladat, hogy gyere felém, vagy gyere hozzám! Ha azt mondom gyere, csak irány kell változtatnia, ha azt mondom gyere hozzám , akkor minden esetben szorosan hozzám kell jönnie és mellettem maradni amíg tovább nem engedem.

Mit taníthatunk?  Az egész élet, az ember felállította szabályok megértése, megismerése, maga a tanulás a kölyök kutya számára, de van néhány gyakorlat, amit taníthatunk ilyen pici korban is.

Rottweiler tanítása: Leül

Vezényszava:  ül

Vegyünk a kezünkbe egy finom falatot és hívjuk fel rá a kutya figyelmét. Amint megpróbálja elérni, nyúl felé, ugrál a feje fölé tartjuk, oly módon, hogy ne érhesse el, de lássa. Az eredménytelennek bizonyuló ugrálás, próbálkozások során a kutya előbb-utóbb leül, tekintetét a falatra, kezünkre szegezve. Ebben a pillanatban a vezényszó elhangzásával egy időben oda kell adjuk neki az áhítat tárgyát, a falatot.

Ezt a pillanatot nevezzük pozitív megerősítésnek. Ugyan így járjunk el, ha a kedvenc játékával szeretnénk motiválni.

Rottweiler tanítása: Lefekszik

Vezényszava: fekszik vagy feküdj

Ha már tud, „ül” vezényszóra ülni, ebből is kiindulhatunk a fekszik tanításakor. Zárt kézben jutalomfalattal próbáljuk meg fekvő pozícióba csalni a kutyát. Amint lefekszik, kinyitjuk a tenyerünket és megjutalmazzuk a kutyát, közben határozott hangon mondjuk a fekszik vezényszót.

Rottweiler tanítása: Akadály ugrás

Vezényszava: akadály

Pici, könnyen ugorható, a kutya méretének megfelelő akadállyal kezdjük, majd ahogy nő emeljük a magasságot. Kedvenc játék, jutalomfalat követésével ugrani fog, ha nincs alkalma kikerülni az akadályt. Amint átugrotta – dicsérjük, jutalmazzuk játékkal. Ha kell, ugorjunk vele, vagy használjunk nyakörvet, pórázt, de csak a kormányozáshoz. Semmi esetben sem lehet kényszerítő eszköz fiatal kutyánál!

 

Rottweiler tanítása: Létra

Vezényszava: létra

Türelmesen, könnyű pórázzal, motivációval vezessük fel a kutyát. Falat, játék, víz, biztató hang.
Nagyon ügyeljünk, hogy a kutya ne ugorjon, ne essen le! Fiatal kutyánál nem kell siettetni a folyamatot, ha első alkalommal nem menne!

Rottweiler tanítása: Kúszó

Vezényszava: kúszik

Falattal, labdát előre gurítva próbálkozzunk. Nagytestű kutyánál előbb fektessük le, majd utána szépen falatonként araszolva csalogassuk. Erőszaknak nincs helye!

Mindet meg tud oldani a kutya, ha időt adunk rá. (Van, hogy át kell billenteni a kutyát a pánikból, de azt csak a legvégső esetben, iskolás korban (6-8 hónaposan) felügyelettel, nagy körültekintéssel.

Rottweiler tanítása: Labda visszahozása

Vezényszava: apport, hozd

(Amikor szívesen játszik, nagyon érdeklődik a labda után, de azzal elszalad és nem hozza vissza, vagy nem adja át)

Kettő egyforma labdát használjunk. Gurítsuk el az egyiket, a kutya boldogan veti magát a guruló zsákmány után, megszerzi és bekebelezi. Ne akarjuk elvenni tőle, hanem egy közös játékot kínáljunk fel neki. Kezdjünk el a másik labdával játszani és ha a szájában a labdával felénk jőve érdeklődik a másik labda után, játszunk tovább vele. Egyszer csak el fogja engedni a saját labdáját és a miénk kerül az érdeklődése középpontjába, amivel mi meg is jutalmazzuk – dobjuk oda neki.

Hamar felismeri a szabályt, hogy a játékát nem elszerezni akarjuk, hanem másikat adunk neki. Ehhez már könnyű az ereszd vezényszót megtanítani.

A labdát, tárgyat nem csak másik labdára, tárgyra cserélhetjük el, hanem jutalomfalatra is.

Rottweiler tanítása: Pacsi

Vezényszava: pacsi vagy köszön

Ültesd le, vedd rá, hogy az egyik mancsát a kezedbe tegye, azonnal jutalmazd meg finom falattal, dicsérettel, majd kösd hozzá a vezényszót is mondd neki hogy PACSI! Ismételd meg vele naponta többször.

Ez csak egy lehetséges trükk tanítása, lehet mást is. Csak legyen feladat, amit megtaníthatsz és büszkélkedhetsz pl: ha nem ugrik akadályt, vagy csak jópofának tartod.

További rottweileres írások >>

Krausz Győzőné
(a nevemre kattintva többet is megtudhatsz rólam és kutyás múltamról)