Kölyökkutya nevelése

Kezdeti lépések a kölyökkutya nevelésében

Amikor hazaviszed a kölyköt, meg kell ismertetned az új környezettel, ki kell alakítanod az “új” életét. Te még nem sokat jelentesz neki, hiába is beszélsz, utasítod, nem fog engedelmeskedni.

Mi tenyésztőként egy jellegzetes kattogó hanggal hívjuk a kutyát. Később ehhez kapcsoljuk a nevét.

A kölyökkutya tanítása kezdetben az étkezésekhez kapcsolódik, hiszen döntően eszik, alszik, majd ahogyan nő, fejlődik eszik, iszik, játszik, ismerkedik a világgal majd utána alszik. A játék és az ismerkedés a világgal, azaz a tanulás szakasza egyre hosszabb. A te feladatod, kedves gazdi, hogy minden dolgot megtaníts neki. Az ember, a család szabályait te tanítod, az első perctől fogva, hogy hazaviszed a kölyköt!

Az első lépés, hogy el kell érned, hogy a hangod jelentsen valamit, ha szólsz hozzá, figyeljen rád!

Mielőtt enni kap, mond a nevét (lehetőleg jókedvűen, csalogatóan), így megtanulja, hogy a nevére érdemes figyelni, mert az jót, kellemes élményt, kaját jelent! A neve arra szolgál, hogy felhívd a figyelmét arra, hogy szeretnél kommunikálni vele! “Nézz rám, figyelj rám, mindjárt mondom, hogy mit tegyél”.

Az alomban ideális esetben megtörténik a korai szocializáció. Figyelnek az emberre a kölykök, sokkal inkább magunkról kell a figyelmüket elterelni! A tárgyakkal terelem el a figyelmüket, ami mindig mozog, hangot ad, vagy nagyon ingerlően erős szaga van annak a “valaminek”!

Rottweiler kölykök, alom
Ha nem így teszek rám másznak, a lábam, a nadrágszáram, a kezem harapdálják. Pont ahogy egymással és az anyjukkal teszik. Ha nem köti le őket bármilyen tárgy, szag, vagy bokor, valami ami lengedezik a szélben, játékra hívják egymást!

Három nap elegendő, hogy a kutya otthon érezze magát, utána elkezdődhet a hosszú tanulás időszaka. Át kell vennünk az anya, az apa, a testvérek, a régi család nevelő szerepét. A kiskutya élete teljesen átalakul, új családja lesz! Sokáig és sokat kell játszania, hogy később ne legyenek gondok vele.

“Hat-nyolc hetes korban nem érheti “lelki károsodás” a kölyköket, mert ez tartósan megmarad és felnőttkorukban helytelen viselkedésben nyilvánulhat meg. Ezen időszakban erőteljesen növekednek, viselkedésük formálódik.

A különböző fejlődési folyamatok hatnak egymásra, meghatározzák testi “szellemi” fejlődésük összhangját. A játék befolyásolja a fiatal egyed későbbi viselkedését. A hancúrozás komolyabbá, a harapások fájdalmasakká válnak és megmutatkoznak a dühösség első megnyilvánulásai. A játék egyre gyakrabban csap át harcba.”
A játék hatása – Kutya.hu
A teljes cikket is érdemes elolvasni!

Megjegyzés:
A “játék” a két kutya, vagy az alomban levő kölykök játéka, illetve a mama kutya és a kölykök játéka. Ezt kell pótolni, amikor bekerül az új családba a kölyökkutya!
Az alomban az anyjuk tereli el a figyelmüket az evésről, igyekszik rávenni őket, hogy ne szopjanak, hanem egyenek a tálból, vagy inkább a játékra koncentráljanak!

Nem azért kell játszani vele, hogy kipipáljunk egy feladatot és hogy jól érezze magát a kutya!! Azért kell játszani vele, hogy a játék során tanulja meg a szabályokat! Ki milyen erős, hol áll a rangsorban, a harapással meddig mehet el, kit haraphat és kit nem, mikor kezdeményezhet játékot, mikor nem, mikor ehet, mikor nem, mikor van a pihenés és mikor a “munka” ideje…

Szóval a család, a “falka” napirendjét meg kell tanulnia a kölyökkutyának. A kutya természetes viselkedését (ösztönös-kódolt) figyelembe véve kell tanítani az emberi beszédre és az emberi szabályok elsajátítására!
Nem megy egyik pillanatról a másikra, hosszú hónapok folyamata!

Forrás: Amit a kutyanevelésről tudni érdemes – Hazavitted a kölyköt

Kölyökkutya nevelése: a 3 legfontosabb tipp

A kezdetektől azok a szabályok legyenek érvényben, amiket hosszútávon szeretnél!

Pl. ha nem szeretnéd, hogy felássa a kertet a kutyád, akkor 8-10 hetesen se hagyd, hogy ásson avval a címszóval, hogy “jajj, de aranyos, most még áshat”. Sokkal nehezebb megtiltani valami olyat, amit korábban lehetett csinálni.

Mindig azt mondd neki, hogy mit csináljon és ne azt, hogy mit ne!

Észre sem vesszük magunkon, de szinte mindenki beleesik abba a hibába, hogy a kölyökkutyának azt mondogatja: “Ne ugrálj”, “ne rágd szét a papucsom”, “ne húzzál”, “ne egyél a földről”… és még napestig sorolhatnám. Ha pedig tovább folytatja a nem kívánt cselekvést – miért ne folytatná tovább, hiszen még előfordulhat, hogy nem is tudja pontosan, mit jelent a “Nem”, vagy éppen kölyökkutyára jellemző módon sokkal erősebb az az inger, ami a számunkra nem kívánt cselekvésre készteti… Szóval, ha tovább folytatja, akkor csinálnunk kell valamit, mert hát ugye nem hagyhatjuk, hogy semmibe vegye a kérésünket/parancsunkat a kiskutyánk. Ekkor jön képbe a büntetés, illetve a negatív megerősítés és már rá is léptünk egy olyan útra, aminél sokkal jobbat is választhatunk!

Ha jól megvizsgáljuk a helyzetet, akkor kiderül, hogy a “Nem”-ek ismételgetésével mi hibázunk és nem a kutya szófogadatlan szándékosan, ugyanis nem mondtuk meg neki, hogy mit csináljon. A legjobb megoldás tehát, ha nem egy bizonyos – nem kívánt – cselekvést tiltunk és büntetünk, hanem a nem kívánt cselekvést figyelmen kívül hagyjuk és azonnal megmondjuk neki, hogy mit csináljon helyette, amit aztán már dicsérhetünk is.

Ugye mennyivel jobb érzés dicsérettel, elismeréssel tanítani, büntetés és “Nem”-ek kiabálása helyett!?!

Nem olyan nehéz átállni az agyunkat a pozitív megerősítés módszerére, csak kicsit tudatosan oda kell figyelni magunkra, hiszen az élet minden területén negatív megerősítésekkel, tiltásokkal, büntetésekkel találkozunk, így “ösztönösen” ahhoz nyúlunk. Sajnos a mostani társadalmunk már csak ilyen, de ettől még a kutyánkkal – gyerekünkkel, családtagjainkkal, barátainkkal – mi alkalmazhatunk egy sokkal jobb és hatékonyabb szemléletet is.

El sem tudod képzelni milyen hatékonyan működik a pozitív megerősítéses technika embereknél is! Ha érdekel, akkor ajánlom figyelmedbe Karen Pryor: Ne lődd le a kutyát c. könyvét, mely fantasztikusan bemutatja, hogy milyen sok különböző fajnál (kutya, macska, ló, delfin, hal, ember – gyerek, főnök, barátnő, férj/feleség 😉 – stb.) lehet kiválóan alkalmazni a pozitív megerősítést.

Tehát a

  • “ne ugrálj” helyett mondd neki, pl. hogy ül vagy fekszik
  • “ne rágd szét a papucsom” helyett adj neki egy olyan játékot, amit rághat, vagy mondd neki, hogy gyere, evvel/velem játssz
  • “ne húzz” helyett mondd neki, hogy lassabban
  • “ne egyél a földről” helyett mondd neki, hogy fúúúúúúj, menj tovább!

… és így tovább! Legyél kreatív, vedd észre magadon, amikor azt mondod, hogy “Nem” és gyorsan találj ki valami olyan feladatot, ami kívánatos! És mindig-mindig-mindig dicsérd meg a kutyát, ha jót csinál, mert csak így tudja megtanulni mi a “jó” és mi a “rossz”!

Ugye, hogy nem is olyan bonyolult?! Evvel a kis aprósággal pedig nagyon sokat tehetsz azért, hogy a kölyökkutya jobban megértse mit szeretnél, mit vársz el tőle és sokkal hamarabb kerültök a “jól nevelt kutya” fázisba. 🙂

Ne várj el túl sokat a kölyökkutyától, viszont amit már tud, azt igenis várd el tőle!

Talán ezt a legnehezebb felmérni, mert ehhez tudni kell, hogy mi várható el a kölyökkutyától 2-3 hónapos, 4 hónapos, 5 hónapos, 6 hónapos korban. Ebben (is) nagy segítség lehet a kutyaóvoda vagy egy kutyaovis tanfolyam. Ott nem csak abban segítenek, hogy hogyan taníts meg dolgokat a kölyökkutyának, hanem egy szakértő azt is tudja, hogy mikor milyen feladat megtanításának jött el az ideje (pl. 5 perces helyben maradást ne várjunk el egy 3 hónapos kölyöktől).

Emellett arra is rálátást kaphatsz, ha véletlenül tévesen ítélsz meg egy helyzetet. Pl. Te már úgy érzed, hogy a kutyád tud egy bizonyos feladatot, de valójában csak az értelmes tekintete téveszt meg, s még nem rögződött eléggé mit is kell pontosan csinálnia. Ugyanis csalóka a látszat, hogy az értelmes kölyökkutya mindent megért, hamar ismétel, másol dolgokat, így nagyon sokan félreértelmezik mit tud igazán egy kutya és mit nem.

Kölyökkutya nevelése, tanítása a gyakorlatban

  1. Szobatisztaság
  2. Nyakörv, pórázhoz szoktatás
  3. Pórázon vezetés
  4. Játékból elhívás, behívás
  5. Leül, ül
  6. Lefekszik, fekszik
  7. Akadályugrás
  8. Létra
  9. Kúszás
  10. Labda visszahozása
  11. Pacsi/egyéb trükk

Bővebben: 10 + 1 gyakorlati tipp a kölyökkutya tanításáról

Krausz Győzőné
(a nevemre kattintva többet is megtudhatsz rólam és kutyás múltamról)

Krauszné Tünde és Krausz Győző

Történetünk 1970-ig nyúlik vissza, az első magyarországi rottwilerekhez. 1980. - ekkor született az első alom. Sok-sok év telt el azóta, és a kennelünkben született kutyák sok örömet okoztak nekünk és tulajdonosaiknak is. Mind formában, mind viselkedésben sikerült megközelíteni a kitűzött célt. Az évek alatt aztán újabb és újabb céljaink lettek a tenyésztésben, amit kitartó munkával igyekeztünk megvalósítani. Nem maradéktalanul, de sikerült. Siroccó Rottweiler Kennel

Krauszné Tünde és Krausz Győző 42 bejegyzést írt: Nézd meg Krauszné Tünde és Krausz Győző további cikkeit is