KölyökkutyaKutya tanításaLegolvasottabb cikkekTop cikkek

Kölyökkutya tanítása

Ahogy a kölyökkutya fejlődése kapcsán már kiderült, amit a kölyök az első 12-16 hétben megtanul, megtapasztal azt később sem felejti el.

Az első hat hónap folyamatos, napi szintű tanítással, gyakorlással, és a kötödés kialakításával kell teljen. Nem szabad elhanyagolni, halogatni, mivel akkor még könnyedén formálhatjuk, alakíthatjuk a kölyökkutyát. Ekkor még teljesen együttműködő, készséges, de ha magára hagyjuk, várjuk, hogy felnőjön, sokkal nehezebb dolgunk lesz.

Kölyökkutya tanítása: 1. Szobatisztaság

Tipp: a szobatisztaságra nevelésnél használjuk ki azt a tényt, hogy a kutya az alvó helyére nem piszkít. Biztosak lehetünk benne, hogy alvás, evés-ivás és játék után eleinte azonnal, később is legfeljebb 10 percen belül pisil, esetleg kakil is. Ezért, minden az előbbiekben említett cselekvés után rögtön vigyük ki a szabadba. Várjuk meg míg elvégzi kint a dolgát, majd jó alaposan dicsérjük meg! Ha ügyesen csináljuk, a kutya néhány nap után jelzi, hogy „kint van dolga”.

Figyelem! 8-10 hetesen 1-2 óránként, de még a 3-4 hónapos kutyát is legfeljebb 3-4 óránként ki kell vinni!

Igaz ez a kennel vagy kert tisztaságra is. Ha azt szeretnénk, hogy máshol is elvégezze a dolgát, a séta alkalmával várjuk ki míg pisil vagy kakil, majd jól dicsérjük meg érte.

Kölyökkutya tanítása: 2. Nyakörvhöz, pórázhoz szoktatás

Tipp: már egészen pici korban, 8 hetesen kezdjük el a kölyökkutya nyakörvhöz és pórázhoz szoktatását. Könnyű, laza textil nyakörvet, pórázt használjunk ehhez. Először tegyük rá a nyakörvet étkezés előtt, majd a pórázt, amit akár kezdetben a földön is húzhat. Az éhes kölyök az evéssel lesz elfoglalva, így szinte észrevétlenül hozzászokik a nyakörvhöz, pórázhoz, amit így már a kezdetektől pozitív élménnyel kapcsol össze.

Ha elmulasztottuk elkezdeni ezt a korai szoktatást, az elv ugyanez legyen „idősebb” kutyánál is. Játékkal vonjuk el a kutya figyelmét a nem szeretem nyakörvtől.

Először a lakásban, a kertben gyakoroljunk, majd a második oltás után menjünk ki az utcára is. Vegyük ölbe a kiskutyát, vigyük el 10-15 méterre, tegyük le, és induljunk haza úgy, hogy ne feszüljön a póráz. Álljunk meg, ha a kutya is megáll, s ha esetleg megijed valamitől (biciklis, motoros, autó, kutyaugatás stb.), akkor guggoljunk le hozzá, hogy érezze a támogatásunkat! Ebben a korban még nekünk kell védelmezni, de figyeljünk oda, hogy ne csapjunk át felesleges babusgatásba. 8-9 hetesen és ne hónapokkal később fogjunk hozzá!

A kutya vezetésének megszokott módja az, hogy a kutya mindig a bal oldalunkon van. Amikor a nyakörv és a póráz viselése már természetes neki és megkapta a 3. oltását is, induljunk egy kisebb sétára. (A szakemberek – állatorvos, tenyésztő, kinológus, viselkedéskutató – véleménye eltérő lehet a sétáltatás megkezdésének optimális időpontjáról. Tanulságos cikk: „Ne vidd ki az utcára, ne vidd ki a kertből„)

Tipp: jutalomfalattal, kedvenc játékkal felszerelkezve vegyük rá, hogy pórázba feszülés nélkül, önként és dalolva kövessen minket. Figyelem! Ne mi őt! Csak akkor haladhatunk előre, ha a póráz laza és mi irányítjuk az eseményt, nem a kutya. Nincs helye rángatásnak, pániknak.

Türelmesen, a kutyát motiválva, jutalmazva vegyük rá, hogy mellettünk haladjon. A városban nehéz szabadon futkározásra való helyet találni, ezért a flexi póráz hasznos lehet, de mindenképpen előbb a szabályos pórázon haladást tanítsuk, majd utána engedjük bóklászni, szimatolni.

Kölyökkutya tanítása: 3. Pórázon vezetés (vezényszava: lábhoz)

A vizsgarend szerinti kivitelezést másként kérik és kicsit másként tanítják. Arra kell figyelni, hogy a kutya szorosan láb mellett legyen és az első lábának vonala ne legyen előrébb a mi lábunknál.

A videón egy (újra)kezdő gazdi nem tökéletesen végrehajtott kivitelezését látni. És pont ez a lényeg. Laikus, kezdő, „halandó emberek” is képesek lehetnek kutyát tanítani és a sok gyakorlás során tovább fejlődni, úgyhogy hajrá! 🙂

Kölyökkutya tanítása: 4. Játékból elhívás, Behívás (vezényszava: gyere, hozzám)

Ha vannak későbbi céljaink, akkor néhány hónapos kutyánál már érdemes ügyelni a behívás kivitelezésére. Ha egyszer úgy döntünk, hogy vizsgát teszünk – vagy akár csak indulunk egy tehetségkutató versenyen – akkor a pontos formai követelménynek meg kell felelni, s célszerű már eszerint tanítanunk a kutyának, mert korrigálni mindig sokkal nehezebb.

Gyakoroljuk minden nap – rendszeres sétát igényel.

„De én nem merem elengedni” – hangzik legtöbbször a válasz. Pedig muszáj! Enélkül nem tudja megtanulni! A tanítandó feladatok közül a legfontosabb a biztos behívás, bárhol, bármikor, bárhonnan. Ezért a pici kutyával ezt hangsúlyosan gyakoroljuk. Előbb négyszemközt, majd fokozatosan egyre több és több elvonó inger mellett.

Amikor bizonytalanok vagyunk: Válasszunk a behívás tanulásához, olyan időszakot, amikor nincs körülöttünk semmilyen zavaró tényező. Keressünk olyan helyszínt, ahol tágas terület áll rendelkezésünkre, forgalomtól távol vagyunk – pl. egy bekerített kutyafuttató a legjobb hely a gyakorláshoz.

Tipp: engedjük játszani a kölyköt, majd egy kis idő múlva hívjuk magunkhoz. A pici kutya még meglévő követési ösztönét kihasználva, kedves szóval hívjuk, csalogassuk magunk felé. Gyere, gyere, gyere… Ha vonakodna, akkor semmiképp se felé induljunk el, hanem forduljunk el egy picit, tegyünk úgy, mintha magára akarnánk hagyni. Lelkesen szaladni fog utánunk. Ha elindul felénk, akkor biztassuk, míg oda nem ér; amikor hozzánk ér, kezdetben guggoljunk le hozzá – főleg kistestű fajtáknál – majd bőségesen jutalmazzuk meg (jutalomfalattal, dicsérettel, simogatással). Azért kell leguggolni, hogy lássa az arcmimikánkat, a szemünket, lássa, hogy barátságosak, kedvesek vagyunk.

Ezt a technikát alkalmazzuk kutyák között is. Mivel sok a kutya, sok az elvonó inger, hagyjunk időt a játékra és ne hívjuk el szinte azonnal, amikor elengedtük, mert vesztes helyzetet teremtünk magunknak.
Úgy is gyakorolhatjuk, hogy megkérünk valakit, hogy tartsa a kutyánkat, amíg mi eltávolodunk, ezután hívjuk, amikor is a segítő elengedi őt, hogy lendületesen futhasson hozzánk.

A hozzám vezényszóhoz – mint minden vezényszóhoz, ami vizsgarendszerű kiképzésnél használatos – tartozik egy elvárt formai elem, ahogy kivitelezni kell a gyakorlatot. Ezért lényeges, hogy az adott gyakorlathoz milyen vezényszó tartozik.

Kölyökkorban még nem a vezényszóra, nem a kiképzésre fordítjuk a hangsúlyt! Magunkhoz hívásnál, gyere a kifejezés, amivel hívjuk. (Nálam két feladat, hogy gyere (felém), vagy gyere hozzám! Ha azt mondom gyere, csak irányt kell változtatnia, ha azt mondom gyere-hozzám vagy csak hozzám, akkor minden esetben szorosan hozzám kell jönnie és mellettem maradnia amíg tovább nem engedem.)

Kölyökkutya tanítása: 5. Leül (vezényszava: ül)

Kölyökkutya tanítása: ül, ültetésTipp: vegyünk a kezünkbe egy finom falatot, és vezessük meg a falattal úgy, hogy leüljön a fenekére. (Ehhez annyit kell tennünk, hogy a falatot a kutya orra fölé tesszük és néhány centit hátrafelé mozdítjuk.) Amikor a kutya leül, abban a pillanatban dicsérjük meg és adjuk oda neki a falatot.

Ismételjük meg néhányszor a gyakorlatot úgy, hogy a feladat végrehajtása előtt közvetlenül mondjuk hozzá a vezényszót is. Ugyanígy járjunk el, ha a kedvenc játékával szeretnénk motiválni.

Ha valamivel részletesebb leírást szeretnél, akkor olvasd el az ültetés tanítása cikket.

Kölyökkutya tanítása: 6. Lefekszik (vezényszava: fekszik vagy feküdj)

Kölyökkutya tanítása - fekszikTipp: ha már tud, „ül” vezényszóra ülni, ebből is taníthatjuk, a fekszik tanítását.

Zárt kézben jutalomfalattal csalogassuk fekvő pozícióba a kutyát. Amint lefekszik, nyissuk ki a tenyerünket és jutalmazzuk meg a falattal.

Kölyökkutya tanítása: 7. Akadályugrás (vezényszava: akadály)

Tipp: pici, könnyen ugorható, a kutya méretének megfelelő akadállyal kezdjük, majd ahogy növekszik, emeljük a magasságot. Kedvenc játéka, jutalomfalat követésével ugrani fog, ha nincs alkalma kikerülni az akadályt. Amint átugrotta, dicsérjük, jutalmazzuk játékkal.

Kölyökkutya tanítása: 8. Létra (vezényszava: létra)

Tipp: türelmesen, motivációval vezessük fel a kutyát. Falat, játék, víz, biztató hang. Nagyon ügyeljünk, hogy a kutya ne ugorjon, ne essen le! Fiatal kutyánál ne siettessük a folyamatot, ha első alkalommal nem menne, ne aggódjunk miatta!

Kölyökkutya tanítása: 9. Kúszás (vezényszava: kúszik)

Tipp: falattal, labdát előre gurítva próbálkozzunk. Nagytestű kutyánál, előbb fektessük le, majd utána szépen falatonként araszolva csalogassuk. Erőszaknak nincs helye! Mindet meg tud oldani a kutya, ha időt adunk rá.

Kölyökkutya tanítása: 10. Labda visszahozása (vezényszava: apport, hozd)

8-9 hetes kölyökkutya még azért hozza vissza az eldobott játékot, hogy játsszunk vele tovább. Ezt kihasználva, szépen megtaníthatjuk neki a „hozd” vezényszót. Amikor a játék után rohan, megfogja és elkezdi hozni, akkor folyamatosan dicsérni, biztatni kell a kiskutyát, s közben mondani neki, hogy „hozd”. Természetesen, mikor odahozza nekünk, akkor alaposan meg kell dicsérni, simogatni.

Amikor szívesen játszik, nagyon érdeklődik a labda után, de azzal elszalad és nem hozza vissza, vagy nem adja át:

Tipp: kettő egyforma labdát használjunk. Gurítsuk el az egyiket, a kutya boldogan rá fogja vetni magát a guruló zsákmányra, megszerzi és bekebelezi. Ne akarjuk elvenni tőle, hanem kínáljunk fel neki egy közös játékot. Kezdjünk el a másik labdával játszani, és ha a szájában a nála lévő labdával felénk jőve érdeklődik a mi labdánk után, játsszunk tovább vele. Egyszer csak el fogja engedni a saját labdáját és a miénk kerül az érdeklődése középpontjába, amivel mi jutalmazzuk is meg, dobjuk oda neki. Hamar fel fogja ismerni a szabályt, hogy a játékát nem elszerezni akarjuk, hanem másikat adunk neki. Ehhez már könnyű az ereszd vezényszót megtanítanunk.

Másik labda, tárgy helyett bonyolíthatjuk a cserét jutalomfalattal.

Kölyökkutya tanítása: 10+1 Pacsi (vezényszava: pacsi vagy köszön)

Tipp: ültessük le, vegyük rá a kölyökkutyát, hogy az egyik mancsát a kezünkbe tegye, ekkor azonnal jutalmazzuk meg finom falattal, dicsérettel, majd kössük hozzá a vezényszót is – mondjuk neki hogy PACSI! Ismételjük meg vele naponta többször.

Ez csak egy lehetséges trükk tanítása, kitalálhatunk mást is. Lényeg, hogy legyen feladat – akár csak ilyen jópofa dolog – amit megtaníthatunk kutyánknak és büszkélkedhetünk vele.

Krausz Győzőné
(a nevemre kattintva többet is megtudhatsz rólam és kutyás múltamról)