Amerikai akita nevelése, tanítása
FCI 5. fajtacsoport | Spiccek és ősi típusú kutyák
(5.) Ázsiai spiccek és rokon fajták
FCI – Standard, No. 344 / 05. 01. 2006 / D AMERICAN AKITA
Amerikai Akita Inu – Nagy Japán Kutya – American Akita néven említi több leírás. Oka, hogy volt egy kis eltérés a Japán és az Amerikai tenyésztési irány között.
Az Akita kutyafajta Japán nemzeti kincsének számít, miközben az Egyesült Államokban kialakult egy merőben eltérő altípus, amit Amerikai akitának ismertek világszerte. Mivel Japán annak a típusnak a megszüntetését nyilvánvalóan nem tudta volna elérni, ezért szétválasztották a két fajtát. Így vált hivatalosan is elismert fajtává az amerikai típus, de hogy az akita szó szerepeljen az új kutyafajta nevében, ezért adták hivatalosan a Nagy japán kutya nevet neki. Majd 2006-Tól American akita néven sorolták be ismét.
Jelleméről, temperamentumáról, elég szűkszavúan csak ennyit olvashatunk a standardban: Kedves, figyelmes, fogékony, engedelmes és bátor.
Mivel elenyésző tapasztalatom van a fajtával kapcsolatban, kutakodtam tenyésztők oldalán. Találtam kapcsolódási pontot a rottweilerrel így nem lepődtem meg, hogy hasonlóan építhetjük fel az amerikai akitát is, mint bármelyik másik kutyafajtát, akik családi, kísérő, tenyész kutyák, kiállítási karrierrel.
Blackbear Mountains Akita Kennel
„Következetesség, bizalom a képzés alapja, fajnak megfelelő, naprakész információkkal, kényszer nélkül! Kölyök korban a fő hangsúly a szocializációra irányul. További célok a mindennapi használatra alkalmas családi kutya.”
http://www.hundeschule-kranenburg.de/html/welpenpragekurs.html
Kölyök korban tanítani mindig könnyebb, mert akkor még lazán emelgetjük, tesszük, vesszük a nagytestű Akitát is!
Persze nincs ez másként a nagyobb, esetleg felnőtt kutyánál sem, fokozatosan szoktatjuk az új ingerekhez, kis lépésekben, de határozottan, tudatosan haladunk. Mind a felnőtt, mind a kölyökkutyánál, igazak az alábbi mondatok.
Az első hat hónap folyamatos, napi szintű tanítással, gyakorlással és a kötödés kialakításával kell teljen! Nem szabad elhanyagolni, halogatni, mivel még könnyedén formálhatjuk, alakíthatjuk a kölyökkutyát.
Rá kell hangolódni a kutyára. HOSSZÚ HÓNAPOK, folyamatos tanulásnak kell következnie, hiszen a kutya fejlődésével más-más szakaszok, problémák, megoldandó feladatok lépnek be az életünkbe.
Reménytelennek tűnő helyzetek, lassú haladás érzése van az embernek, amikor kölyökkutyát nevel. Olyan jó lenne, ha a kutya mindent tudna, csak öröm lenne minden együtt töltött idő.
Ezzel szemben, nem lehet vödörrel önteni a tudományt, a kis Akita fejébe – bármennyire is szeretnénk. Irreálisan magas követelményeket állítani nem érdemes, hiszen a kölyök szervezetének fel kell épülnie, elég érettnek kell lennie fejben, agyilag, hogy nagyobb terhelést elbírjon!
Egyetemre se iratunk be egy csecsemőt.
Csalóka a látszat, hogy az értelmes Akita mindent megért, hamar ismétel, másol dolgokat. Az alapok lerakását komolyan kell venni, ne csak elvárásokat fogalmazunk meg a kutya felé!
Legfontosabb szempont, amit a kölyök Akita nevelése során figyelembe kell venni
Pihentető és hasznos tevékenység legyen mindkettőnk számára minden tanulás, minden esemény! Úgy kell kihozni a kutyából a maximumot, hogy nekünk is, neki is öröm legyen.
A hangod jelentsen valamit!
Ha szólsz neki, az egy közös játék, kellemes tevékenység ígérete legyen. A kötődés kialakítása számodra most kezdődik, hogy hazavitted. Neked kell őt kormányozni, nevelni, kialakítani a szabályokat!
A napi rutin, amit az eddig kialakult biológiai órája diktál, legyen a vezérfonal.
Evés, ivás, alvás, emésztés, ürítés egy meghatározott rend szerint zajlik. Felébred, pisil, megy, néhány kört, szimatol, kakil, vagy enni akar, attól függ, mit diktál a szervezete. Ébredés után az első tíz percben biztos, hogy a kis és nagy dolgát elvégzi. Olyan körülményt kell teremteni, hogy a kívánt helyen, az alvóhelyétől távol, no meg ne is a lakásban végezze el a dolgát! Ez a szobatisztaságra nevelés! Érdemes jól tanítani, 1-3 óránként lehetőséget biztosítani, hogy a majdan kívánt helyen végezze el a dolgát, ami után nagy dicséretet kap. Magasabb frekvencián hangzó szavak: ügyes, okos, jó kellemes érzetet keltenek a kutyában, ezért így dicsérjük.
Nyakörv, pórázhoz szoktatás
Legyen könnyű, kényelmes a nyakörv, a póráz kellő hosszúságú. Hámot is viselhet, ahhoz pont úgy szoktatjuk hozzá, mint a nyakörvhöz. Először a nyakörvet tegyük rá étkezés előtt, majd a pórázt is, amit akár a földön is húzhat kezdetben. Az éhes kölyök az evéssel lesz elfoglalva, így szinte észrevétlenül hozzászokik a nyakörvhöz, pórázhoz, ami így már a kezdetektől pozitív élménnyel kapcsolódik össze. Fokozatosan növelve az időt, pár nap alatt természetes lesz számára ezek viselése.
Hogyan lesz szobatiszta?
A szobatisztaságra nevelésnél kihasználjuk azt a tényt, hogy a kutya az alvó helyére nem piszkít. Biztosak lehetünk benne, hogy alvás és ébredés után 10 percen belül pisil és kakil. Ezért, minden alvás és ébredés után, rögtön vigyük ki a szabadba. Várjuk meg, majd dicsérjük, amikor elvégzi a dolgát! Figyelem! 1-3 óránként ki kell vinni a 8 hetes, három, 4 hónapos kutyát is.
Mit taníthatunk?
Ül, fekszik, vársz, gyere ide, menj a helyedre, hopp – ezek vezényszavak, amikhez cselekvések, pozíciók kapcsolhatóak. Pozitív megerősítés, klikker képzés, olyan technikák, amivel érdemes megismerkedni. Szórakoztató, nem fárasztó „játékok „ezek.
Szocializáció, behívás
Másik fajtával, idegen kutyákkal való kommunikáció biztosítása is a szocializáció része. Kutya etikettet is tanulni kell, hiszen a legtöbb kutya egykeként él! Behívhatóság, elhívhatóság, egy viselkedés megszakítása – olyan feladatok, amit nekünk kell a kutyának megtanítani! Nem fajtajelleg, ha rosszul nevelt, elkényeztetett!
Figyelem koncentráció
A kölyök Akita figyelme még rövid ideig tartható fent, kell a folyamatos megerősítés. Megerősítés = dicséret, jutalomfalat.
Ez koncentrációt, figyelmet kíván az ember részéről is, neki kell kialakítani, hogy a kutya figyelmes és koncentrált legyen!
A pici gyakorlatokkal érhető el, nem az ül, meg a fekszik, nem is a „kiképzés” része a legfontosabb ebben a korban. Sokkal inkább a közös „munka”, a közös tevékenység, tanulás, figyelem, koncentráció.
Szoros kötődés kialakítása, hiszen a kölyök akar az embernek megfelelni, de ezt kutya módra teszi. Ő nem gondolatolvasó, nem emberi ésszel gondolkozik, nem tudja, hogy mi mit szeretnénk. Meg kell értetni vele, mi az, ami jó, mi az, ami helyes viselkedés! A nekünk tetsző viselkedést meg kell erősíteni! Jutalmazni, dicsérni!
A nekünk nem tetsző viselkedést figyelmen kívül kell hagyni! Ilyen fiatal korban ne a tiltásra, büntetésre koncentráljunk! Annak is meg van a szerepe és helye, de előbb „építeni”, tanítani kell a kutyát, meg kell ismertetni az ember szabályaival.
Sokan követik el azt a hibát, hogy csak a hibás viselkedésre reagálnak, folyamatosan tiltanak, a jót meg tudomásul veszik. Azt gondolják, hogy a kutya tudja mi a „jó” és mi a „rossz” viselkedés.
Nem tudja!
Bár értelmes, gondolkozó, érzelemmel bíró lény, de nem emberi értelemmel, érzelemmel bír, ő egy kutya! Most még kölyökkutya! Nevelésre, tanításra, támaszra szorul.
Nincs ez másként, ha elmulasztottad a fogékony időszakot, a nevelési elv ugyan az. A napi életritmushoz ki kell alakítani egy élhető rendszert és azt következetesen betartani, alkalmazni.
Krausz Győzőné
(a nevemre kattintva többet is megtudhatsz rólam és kutyás múltamról)