Kölyökkutya tanítása: Hatékony módszerek és gyakorlati tanácsok
A kölyökkutya tanítása az egyik legszebb és legvarázslatosabb része a kutyatartásnak. Nem csupán praktikus célokat szolgál, hanem egy különleges kapcsolatot is megalapozhatunk általa. Amikor egy kölyköt tanítunk, valójában közös nyelvet alakítunk ki vele és lehetőségünk van megteremteni egy bizalmon alapuló együttműködő viszonyt.
Gyakran a gazdik rémálomként élik meg a kölyök tanítását. Ennek azonban egyetlen oka van: még nem találták meg azt a módszert, technikát vagy szemléletet, amivel ez a folyamat örömtelivé és sikeressé válhat.
Kölyök kutya tanítás alapjai: A tudatos és (meg)értő hozzáállás ereje
Ma már sok kutyaiskolán és trénernél pozitív megerősítéssel zajlik a tanítás. De mit is jelent pontosan a pozitív megerősítés?
Leegyszerűsítve: amikor a kutya olyan dolgot tesz, ami kívánatos számunkra, akkor azt megerősítjük. A megerősítés lehet bármi, ami a kutya számára értékes: finom falatok, simogatás, játék, dicsérő szavak. A legtöbb kölyök számára kezdetben a finom falatok jelentik a legerősebb motivációt, később viszont már a gazdi elismerése, egy kedvenc játék, vagy egyszerűen maga a közös tevékenység öröme is hatékony jutalommá válhat.
Azonban jó ha tisztában vagyunk azzal, hogy attól még, hogy valahol pozitív megerősítéssel történik az oktatás, még nem jelenti azt, hogy nincs durvaság, kényszerítés, bántalmazás valamint büntetés.
Kényszermentes és bántalmazásmentes tanítás
Lehet együttműködő kutyát nevelni anélkül is, hogy testi fenyítést alkalmaznánk és parancsolgatnánk. Akkor miért gondolják sokan, hogy szükség van a tekintélyelvűségre, falkavezérségre? Szerintem szimplán csak azért, mert ezt szoktuk meg, ebbe nőttünk bele és nincs mintánk arra, hogy lehetne másképp is csinálni.
Pedig a kutyák rendkívül gyorsan és alaposan tanulnak, ha kényszer-, erőszak- és bántalmazásmentes tanításban részesülnek. Nem mellesleg, ha kihagyjuk az egyenletből az autoriterséget és a túlzott elvárásokat, akkor a közös munka mindkét fél számára felszabadult időtöltést és igazi örömet jelent, ami – hosszútávon – a tanulás egyik legerősebb motivációja.

A kölyökkutya tanulási képességei életkoronként
Fontos tudni, hogy a kölyökkutyák figyelmi és tanulási képességei életkoronként változnak:
- 8-12 hetes kor: Ebben az időszakban a kölykök figyelme rövid ideig tart, de rendkívül fogékonyak mindenre. Rövid, játékos tréningek ideálisak, szocializációs gyakorlatokkal kiegészítve akár naponta többször.
- 3-4 hónapos kor: A figyelmi képességük már valamicskét hosszabb, ezért koncentráltabb tanulási szakaszok is beiktathatók, de még mindig érdemes rövidebb tréningekben gondolkodni.
- 4-6 hónapos kor: Alapvetően már hosszabb ideig képesek koncentrálni, viszont ebben az időszakban hormonális változásokon esnek át a kölykök, ami kiskamaszkori „tünetekben” nyilvánul meg. Kifejezetten ügyeljünk arra, hogy a tanulás mindig érdekes folyamat maradjon és érdemes arra is nagy hangsúlyt fektetni, hogy kedvesen, de határozottan tartsuk a kereteket, szabályokat.
- 6-12 hónapos kor: A kamaszkor igazi kihívásokat hoz a gazdik életébe, a kutyák figyelme sokkal csapongóbb lehet. Ideális időszak nagy séták, különböző aktivitások bevezetésére és pl. trükkök vagy új dolgok tanítására. A mozgás fizikailag, míg a játékos, jutalomban bővelkedő feladatok mentálisan elégítik ki a kutyánk igényeit és remek lehetőséget adnak a kapcsolat tovább erősítésére. (Míg, ha a nehézségekre, kamaszkori sajátosságokra veszekedéssel, büntetéssel, dühvel reagálunk, akkor eltávolítjuk magunktól négylábú barátunkat és még nehezebbé válik ez az amúgy sem könnyű időszak.)
Mindennapi kihívások kezelése: hogyan, ha nem megtorlással és büntetéssel?
Mit tegyünk, ha a kölyök „rosszalkodik”?
A legfontosabb a megelőzés. Alakítsuk úgy a környezetet, hogy a kölyök ne tudjon rosszat csinálni (pl. ne férhessen hozzá olyan tárgyakhoz, amikben kárt tehet, vagy amik kárt tehetnek benne). Ehhez rengeteg különböző eszköz a segítségünkre lehet, kezdve egy elzárt terület kialakításától, a szobakennelen és különböző rágójátékokon át, a fejlődési fázishoz igazított napirendig. Ez a leghatékonyabb megoldás, s bár tagadhatatlan, hogy előre gondolkodást, odafigyelést és esetleg átmeneti lakás átrendezést, kertrendezést igényel.
A legtöbb esetben a „rosszalkodás” hátterében kielégítetlen szükségletek állnak. Ha egy kölyök nem tudja levezetni sétálásban, felfedezésben, játékban az energiáját, akkor keres magának valamilyen elfoglaltságot. A rágás, ásás, tárgyak birtoklása, rohangálás természetes viselkedésformák – ezeket csak mi, emberek értelmezzük rossz viselkedésként.
Sok kölyökkutyánál tapasztalható egy olyan állapot, amikor hevesebben kezdenek viselkedni: eszetlenül szaladgálnak, mindent harapdálnak, esnek-kelnek, olyan benyomást keltve, mintha teljesen elvesztették volna a kontrollt maguk felett. Ilyenkor az idegrendszer kimerülése, elfáradása áll a háttérben, viszont paradox módon nem lelassulnak, megnyugszanak és elalszanak, hanem túlpörögnek. (Ez a jelenség nagyon hasonló a túlfáradt kisgyermekek viselkedéséhez, akik már annyira kimerültek, hogy nem tudnak maguktól megnyugodni és elaludni.)
Amikor ezt tapasztaljuk, nem további játékra és főleg nem fegyelmezésre van szükség, hanem segítségre, hogy a kölyök meg tudjon nyugodni és el tudjon aludni. Egy csendes helyen biztosítsunk lehetőséget a pihenésre, esetleg nyugodt simogatással vagy szimplán a közelségünkkel segítsük a megnyugvást.

A megoldás tehát egy jól strukturált napirend kialakítása és elegendő mozgás, játék, szellemi kihívás biztosítása a kiskutyánk számára, valamint a megfelelő mennyiségű és minőségű pihenőidők betartása, pihenés elősegítése.
Amíg nem kapja meg az oltásait:
- otthoni környezetben foglalkozzunk többet vele,
- tanítsunk neki feladatokat,
- játsszunk vele sokat (többször keveset),
- hívjunk vendégeket, hogy szocializálódjon,
- vigyük el autózni,
- vegyük ölbe és sétáljunk vele különböző helyeken.
Az ignorálás hatékony technikája
Az ignorálás (figyelmen kívül hagyás) a „pozitív kutyatanítás” egyik hatékony eszköze. Ha szakmailag pontosan szeretném kifejezni magam, akkor az ignorálás valójában negatív büntetés. A negatív büntetés lényege, hogy megvonjuk a kutyától azt, amit meg szeretne szerezni a számunkra nem kívánt viselkedéssel.
Például amikor a kölyök izgatottan követeli a figyelmünket vagy etetés előtt türelmetlenül ugrál, vagy játék közben túlságosan hevessé válik, az ignorálás segítségével megtaníthatjuk, hogy a nyugodt viselkedés, türelem vezet eredményre. Amint a kölyök abbahagyja az ugrálást és megnyugszik, azonnal megjutalmazzuk azzal, hogy odaadjuk neki az ételét – így fokozatosan megtanulja szabályozni saját izgalmi szintjét.
Ennek a módszernek megvannak a korlátai, de számos helyzetben jól alkalmazható. Fontos azonban megjegyezni, hogy nem minden helyzetben. Veszélyes vagy önveszélyes viselkedésnél, valamint szorongásból vagy félelemből fakadó problémáknál más megközelítést kell alkalmaznunk! Az ignorálás emellett nem egyenlő az elhanyagolással – miközben a nemkívánatos viselkedést figyelmen kívül hagyjuk, figyelnünk kell a kölyök épségére, általános jóllétére.
Mit és hogyan tanítsunk? A legfontosabb készségek
Tulajdonképpen bármit taníthatunk a kölyökkutyának akár már 8 hetes kortól, de fontos, hogy a korának megfelelő módon és ütemben haladjunk. Ha
- az ő nyelvén történik a tanítás,
- számára tiszta, érthető formában,
- lépésről-lépésre,
- és rendesen begyakorolva az egyes lépéseket,
akkor a kölyökkutya örömmel és gyorsan tanul, szinte szívja magába az új információkat és feladatokat.
Alapvető tanítandó feladatok
Behívás
Ez az egyik legfontosabb, amit érdemes jól megtanítanunk a kutyánknak. 2-3 hónapos korban ráadásul még nagyon könnyű tanítani, mivel a kölyök ösztönösen még nem merészkedik távol tőlünk. A megbízható behívás amellett, hogy alapvető feltétele a pórázról elengedésnek – akár életet is menthet. Fokozatosan, lépésről lépésre és rendszeresen gyakoroljuk. Kezdjük teljesen ingermentes környezetben, majd folytassuk nyugodt, de már külső területen, s végül egyre ingergazdagabb helyeken.
A behívás tanítása során
- Használjunk nagyon motiváló jutalmat (különösen értékes finomságot vagy játékot)
- Kezdetben rövid távolságokról hívjuk
- Mindig örüljünk, amikor a kutya odajön
- Soha ne hívjuk be azért, hogy utána leszidjuk, megbüntessük
- Ne csak akkor hívjuk oda magunkhoz, amikor pórázra tesszük
Ültetés és ülve maradás
A mindennapok során sok helyzetben jól jöhet, ha kutyánk kérésünkre le tud ülni és ott is tud maradni. Fokozatosságra törekedjünk: először csak pár másodpercig kérjük az ülve maradást, majd fokozatosan növeljük az időt. Ugyanígy a távolságot is lépésről lépésre növeljük: először közvetlenül mellette álljunk, majd távolodjunk el egy lépésre, később kettőre, és így tovább.
Fektetés és fekve maradás
A fekve maradás tanítása hasonló az ülve maradás tanításához, csak éppen a kutya fekvő pozíciót vesz fel. Sok kutya számára ez nehezebb feladat, mert sebezhetőbbnek érzi magát fekvő helyzetben, ezért különösen fontos a fokozatosság valamint az, hogy olyan helyen gyakoroljunk, ahol a kutyusunk biztonságban érzi magát.

Szemkontaktus
A szemkontaktus tanítása nem azért fontos, mert látványos, ahogy a kutya (fel)néz ránk, hanem mert megtanul különböző helyzetekben kapcsolódni, figyelni. Sőt! Fantasztikus érzés, amikor idővel a kutyánk ránk néz és kérdez. Ez a kommunikáció alapja.
Nagyon egyszerűen elkezdhetjük a tanítását: ültessük le magunk elé a kutyát és várjuk ki, amíg ránk néz. Amint ez megtörténik, azonnal jutalmazzuk. Ha jól csináljuk, akkor egyre többször kezdi el keresni a tekintetünket.
Séta laza pórázon
Egy kistestű kutya esetében is sokkal élvezetesebb a séta, ha nem húz folyamatosan, egy közepes vagy nagy testű kutyánál pedig meg tudja keseríteni a mindennapjainkat a húzás. Célszerű kölyökkorban, már a kezdetektől tanítani – természetesen lépésről lépésre, a kölyökkutya fejlődési üteméhez igazítva.
A laza pórázon sétálás tanítása során néhány szempont:
- Ne akarjuk az egész sétán gyakorolni, eleinte csak rövidebb szakaszokon próbálkozzunk
- Jutalmazzunk olyankor, amikor a kutya mellettünk halad
- Álljunk meg, amikor húzni kezd, és csak akkor induljunk újra, amikor visszajön mellénk vagy belazítja a pórázt
„Nem szabad” dolgok tanítása
Ideális esetben vannak dolgok, amiket nem engedünk meg a kutyánknak. Ilyen többek között például a földről evés vagy a kapun kirohanás – mindkettő veszélyeztetheti az életét. A „Nem szabad” dolgok tanítására érdemes nagy hangsúlyt fektetni, de nagyon nem mindegy, hogyan tesszük ezt.
A megfelelő technikával tanított „Nem szabad” esetén:
- A kutya nem habzsolja fel a talált élelmet
- Nem rohan ki az ajtón/kapun
- Kialakul nála az önkontroll (idővel saját magát kontrollálja anélkül, hogy rá kellene szólnunk)
Ha számára tiszta és érthető módon megértetjük vele a „Nem” szó jelentését, utána már bármilyen szituációban közölni tudjuk, mit nem szeretnénk, ha csinálna. A tanítás során fontos, hogy mindig alternatív viselkedést is tanítsunk: ne csak azt közöljük, mit NEM tehet, hanem azt is, mit tehet helyette.
Autóval közlekedés, kiszállás
Ha sokat utazunk a kutyával, fontos, hogy megtanuljon nyugodtan viselkedni az autóban, és ne akarjon azonnal kiugrani az autóból, amint kinyitjuk az ajtót. Tanítsunk neki egy kiszállási „rituálét”:
- Nyugodtan várakozzon az autóban, amíg összekészülődünk
- Csak hívásunkra szálljon ki
- Kiszállás után is tudjon még várakozni egy kicsit (pl. amíg ellenőrizzük, hogy megvan-e mindenünk, rendesen bezártuk-e az autót, eltettük a kulcsot)
A tanítás optimális időzítése és gyakorisága
A kölyökkutyák tanítása során különösen fontos, hogy tiszteletben tartsuk fejlődésük és figyelmi képességeik korlátait:
- Rövidebb, de gyakoribb tréningek: Napi több, rövidebb tanulási szakasz hatékonyabb, mint egy hosszú tréning
- Játék: játsszunk sokat. Amellett, hogy segít levezetni a fölös energiákat, a tudatosan, jól kivitelezett játék lehetőséget ad a kölyök fejlesztésre.
- A nap megfelelő időszakának kiválasztása: Legjobb, ha kajaidőben, kipihenten vágunk bele a tanításba, gyakorlásba. Kutyatál helyett a jutalomfalat tartóba tegyük az aktuális adagját és kössük össze az etetést a tréninggel.
- A környezet fontossága: Kezdetben ingermentes, nyugodt környezetben gyakoroljunk, majd fokozatosan növeljük az ingereket.
A tréning hosszát mindig a kölyök figyelmi képességének megfelelően alakítsuk. Figyeljük a jeleket: ha a kutya elkezd másfelé nézelődni, nehezebben koncentrál, vagy elveszti érdeklődését, zárjuk le a tréninget sikerélménnyel. Az új elemeket mindig otthon, ismert környezetben vezessük be, és csak a már stabil tudást gyakoroljuk külső helyszíneken.
Kölyökkutya tanítása: különböző technikák a gyakorlatban
Többféle tanítási technika létezik, mindegyiknek megvan a maga előnye különböző helyzetekben és különböző kutyaszemélyiségek esetén.
Megvezetés
Jutalomfalattal a kutyát abba a pozícióba irányítjuk, csalogatjuk, amit meg szeretnénk tanítani neki. Amikor a kívánt pozícióba kerül, akkor megerősítjük, vagyis megjutalmazzuk. Sok-sok ismétlés után rögzül a kutyánál az adott pozíció, vagyis megtanulja a feladatot.
Modellezés
Úgy állítjuk be a környezetet, tárgyakat, hogy a kutya a kívánt pozíciót vegye fel/a kívánt viselkedést produkálja, majd ezt megerősítjük a jutalommal.
Elkapás
Amikor a kutya éppen magától csinál valami olyat, amit szeretnénk megtanítani neki, akkor – általában klikker segítségével – „lefényképezzük” a pillanatot, megjutalmazzuk a kutyusunkat.
Formálás
A formálás olyan, mint a hideg-meleg játék. A kutyának ki kell találnia, hogy mit szeretnénk tőle. Türelemmel és egy kis gyakorlattal már egészen pici kölyökkorban is fantasztikus dolgokat lehet tanítani a kutyának, miközben ő az egészet élvezetes játékként éli meg (jó esetben mi is ).
Utánzás
Szociális tanulás során a kutya fajtársaitól vagy az embertől pusztán megfigyelés útján is meg tud tanulni bizonyos viselkedésformákat vagy azok következményeit. Magyar kutatók kutatásainak köszönhetően ma már tudjuk, hogy a kutyák képesek utánzással tanulni tőlünk és ezt a képességüket tudjuk a nevelésük során is hasznosítani családi kutyák esetében ugyanúgy, mint pl. segítő kutyáknál. A Do as I do (csináld úgy, mint én, vagyis utánozz le) tehát egy szociális tanuláson alapuló újfajta tanítási forma.
Célkövetés
Megtanítjuk a kutyának, hogy az orrával kövessen egy tárgyat pl. egy pálcát. Majd ezzel a pálcával különböző pozíciókba irányítjuk őt. Gondolhatnánk, hogy minek célkövetéssel tanítani, amikor megvezetéssel is ugyanazt az eredményt érhetjük el… De ez nem így van. Megvezetés során a kutya nem gondolkodik, csak megy az orra vagyis a kaja után. Célkövetésnél pedig koncentrál, gondolkodik, tehát egy sokkal mélyebb szinten lehet vele foglalkozni. Ráadásul mivel magától jön rá dolgokra (ugyan a segítségünkkel), ezért hamarabb meg is érti, hogy mit szeretnénk tőle, mintha jutival vezetnénk meg.
Melyik technika a legjobb?
Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy melyik a legjobb módszer. Az optimális választás függ:
- A tanítandó feladattól
- A kutyánk személyiségétől és tanulási stílusától
- A preferenciáinktól, illetve, hogy melyik technikára érzünk rá
A leghatékonyabb általában az, ha többféle technikát is elsajátítunk és alkalmazunk, így a különböző feladatokat különböző módon taníthatjuk. Sőt, egy konkrét feladat megtanítása is történhet több technika kombinálásával.
Játékos tanulás: Trükkök és mutatványok
A trükkök tanítása nem csupán szórakoztató, hanem rendkívül hasznos is. Fejlesztheti a kutya gondolkodását, testtudatosságát, erősíti a kutya-gazdi kapcsolatot, és segíthet átvészelni a kamaszkor viszontagságait.
Mikor érdemes elkezdeni a trükkök tanítását?
A trükktanításnak igazán nincs korhatára. Egyszerűbb trükköket akár már 8-10 hetes kortól is elkezdhetünk tanítani, de szerintem igazi értelme 5-6 hónapos kortól kezdődik. Ebben az életkorban a kölyök már kellően figyelmes, ugyanakkor még rendkívül fogékony az új dolgokra, és a kamaszkorral járó „nehézségek” kezelésében is segít, ha új, izgalmas feladatokat tanítunk neki.
Természetesen felnőtt korban is bármikor elkezdhetjük (vagy folytathatjuk), sőt, még senior korban is rengeteg előnye van a trükktanításnak. Igazi jolly joker program. 🙂
Ajánlott trükkök kölyökkutyáknak:
- Pacsi
- Forgás
- Meghajlás (elegáns mutatvány, amikor a kutya mellső lábait lenyújtja, feneke pedig a magasban marad)
- „Alszik” trükk (fejét a földre vagy egy párnára helyezi)
- Láb között nyolcas (a lábak között szlalomozik)
- Kukucs (bejön a lábunk közé és kikukucskál)
- Tolatás (hátra lépegetés)
- „Bumm” (lelövős trükk, amikor a kutya „halottnak” tetteti magát)
- Lábak keresztbe rakása
Határ a csillagos ég, bátran engedjük szabadjára a fantáziánkat. A közösségi médiában rengeteg inspiráló trükkös videót találhatunk.
Kölyökkutya tanítása a gyakorlatban: Hol és hogyan?
Attól függően, hogy mi a fontos számunkra a tanításban, különböző lehetőségek közül választhatunk:
Kutyaiskolák, hagyományos tréningek
Ha arra vágyunk, hogy a kutyánk szabályosan, pontosan végezzen el vizsgarend szerinti elemeket, akkor vélhetően egy kutyaiskolában vagy obedience (engedelmességi) tréningen tudunk kibontakozni. Ebben az esetben is érdemes olyan helyet/kiképzőt keresni, ahol nem kényszerítik és bántják a kutyákat. Azokat a helyeket, ahol retriever pórázt, fojtó nyakörvet, szöges nyakörvet vagy elektromos nyakörvet használnak, érdemes messziről elkerülni, mert ezekkel az eszközökkel visszafordíthatatlan károkat, traumákat is okozhatnak.
Családi kutya tréningek
Ha nem számítanak a formagyakorlatok, a kivitelezés tökéletessége, ellenben fontos számunkra, hogy minél könnyebb legyen az együttélés a kutyánkkal és jó kapcsolatot alakítsunk ki, akkor érdemes olyan tréninget keresni, ami kimondottan családi kutyáknak szól. Ezek a képzések a bizalomra, együttműködésre és a mindennapi élet helyzeteinek kezelésére fókuszálnak.
Egyéni tréningek
Az egyéni tréningek során kizárólagos figyelmet kapunk a trénertől, aki célzottan ránk és a kutyánkra szabhatja a tanítást. Ez különösen hasznos lehet, ha már 8-9 hetes korban szeretnénk elkezdeni a tudatos tanítást – amikor még az oltások hiánya miatt csak otthoni körülmények között lehet a kölyök. Remek megoldás akkor is, ha félénkebb, érzékenyebb kölykünk van, vagy ha specifikus problémával küzdünk. Az egyéni tréningek rugalmasabbak időbeosztás szempontjából, és gyorsabb fejlődést tehetnek lehetővé. Bár áruk általában jóval magasabb a csoportos foglalkozásokénál, élményben és minőségben is jóval többet ad.
Online tréningek
Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak az online kutyás tanfolyamok, amelyek videós útmutatókat, írásos anyagokat, valamint személyre szabott visszajelzéseket kínálnak. Ezek nagy előnye a kedvezőbb ár és a rugalmasság – saját ütemünkben, otthoni környezetben vagy saját sétahelyeinken dolgozhatunk a kutyánkkal. Az online tréningek különösen hasznosak lehetnek azoknak, akik nem találnak a közelükben megfelelő trénert/kutyaiskolát, valamint kölyökkutyás gazdiknak, akik már az első napoktól, hetektől szeretnének tudatosan és jól foglalkozni a kölyökkel. A jó online kurzusok lehetőséget biztosítanak kérdések feltevésére vagy akár videók beküldésére, amelyek alapján személyre szabott tanácsokat kaphatunk.
A legjobb eredményt gyakran a különböző módok kombinációja hozza: például kezdhetünk egy egyéni trénerrel, aki segít megalapozni a helyes technikákat és támaszkodhatunk rá abban az időszakban, amikor még sok mindenben bizonytalanok vagyunk. Majd folytathatjuk csoportos foglalkozásokon a szocializáció érdekében és, hogy ingerdús környezetben is boldogulni tudjunk.
Vagy elvégezhetünk egy online kölyökkutya programot 8 hetes kortól, ami egy komplett alapot ad az együttéléshez, mindennapokhoz, majd kamasz korban vagy felnőtt korban részt vehetünk különböző típusú kurzusokon (nose work, mantrailing, hoopers, agility, frizbi, puller, obedience, dummy tréning, trükk tréning/dog dancing, treiball, flyball stb.), amikkel kielégíthetjük a kutyánk fajtájából és/vagy személyiségéből adódó igényeit.
Összegzés: A sikeres tanítás alapelvei
A kölyökkutya tanítása során tartsuk szem előtt az alábbi alapelveket:
- Pozitív megerősítés: Mindig pozitív megerősítéssel dolgozzunk és kerüljük a büntetést vagy kényszerítést.
- Fokozatosság: Kis lépésekben haladjunk, mindig a kutya fejlődési ütemének és képességeinek megfelelően.
- Következetesség: Legyünk következetesek a tanításban, az elvárásokban, a reakciókban és a vezényszavakban.
- Türelem: Ne siettessük a folyamatot, minden kutyának saját tanulási üteme van.
- Játékosság, könnyedség: Teremtsük meg a szórakoztató és élvezetes légkört, hogy a tanulás öröm legyen.
- Rendszeresség: Rendszeresen gyakoroljunk, legalább hetente 4x-5x.
- Rugalmasság: Alkalmazkodjunk a kutyánk egyéniségéhez, keressük meg a számára legmegfelelőbb módszereket, technikákat.
7+1. Egy feladatot ne ismételjünk el túl sokszor, mert a kutyák – főleg a kölyökkutyák – megunják, elvesztik az érdeklődésüket. 2-3 ismétlés bőven elegendő.
A kölyökkutya tanítása nem a vezényszavak, parancsok betanításáról szól, hanem egy életre szóló kapcsolat és kommunikációs csatorna kiépítéséről. Ha időt és energiát fektetünk ebbe a folyamatba, olyan négylábú társat nevelhetünk, akivel öröm az együttélés, és aki minden helyzetben együttműködő. Emlékezzünk: a tanítás egy közös KALAND, amelyben mindkét fél figyel a másikra és együtt fejlődnek!